سردبیر آفتاب یزد: سعدآباد ننگین است یا آزادی ملوانهای انگلیسی؟!

سردبیر آفتاب یزد: سعدآباد ننگین است یا آزادی ملوانهای انگلیسی؟!

image

 

رهبر انقلاب با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشتند: «آنچه اتفاق افتاد کاری درست و تدبیری برای در هم شکستن توطئه آمریکا و صهیونیست‌ها بود و اگر طرف‌های گفت وگو با ما یا مراکز قدرت جهانی زیاده خواهی کنند و ما به نقطه‌ای برسیم که منافع کشور و ارزش‌هـای نظام بخواهد مورد خدشه قرار گیرد بدون هیچ تردیدی این روند را قطع خواهیم کرد».

آفتاب: پس از ادعاهای اخیر محمود ‌احمدی‌نژاد مبنی بر ننگین خواندن بیانیه سعدآباد، سردبیر روزنامه آفتاب یزد در سرمقاله امروز این روزنامه این سوال را مطرح کرده است که آیا بـهـتـر نـیـسـت اگـر کسی می‌خواهد در مورد «سعدآباد سال 82» سخن بگوید نگاهی به وقایع «پاستور86» هم داشته باشد!؟
احمدی‌نژاد مدعی شد: توافقنامه سعدآباد ننگین بود! [+]
به گزارش گروه مطبوعات و رسانه‌های آفتاب، مجتبی واحدی نوشته‌است: «آخرین اظهارنظر عمومی مـحـمـود احـمدی‌نژاد در مورد پرونده هسته‌ای، عجیب بود اما غیرمترقبه نبود. زیرا قبل از این نیز احمدی‌نژاد و همکارانش سخنانی گفته بودند که نشان می‌داد از نظر آنها، بسیاری از تصمیمات نظام – و نه دولت‌های خاتمی و رفسنجانی – مایه سرشکستگی بوده است.
انفعالی‌خواندن سیاست خارجی در 20 سال قـبل از دولت نهم، خجالت‌آور دانستن مبانی برنامه چهارم و ادعای تنظیم سند چشم انداز20‌سـالـه بـراساس منافع تنظیم‌کنندگان آن، اظـهاراتی

اظهارات اخیر احمدی‌نژاد درحالی بیان شد که او به خوبی می‌داند در مذاکرات هسته‌ای، دولت خاتمی نقش مستقل نداشته است.

است که در 4‌سال گذشته بر زبان سران دولت نهم جاری شد و با اظهارنظر اخیر- ننگین خواندن قرارداد سعدآباد – شباهتی بسیار داشت.
آنچه توسط احمدی‌نژاد بیان شد مانند سایر اظهار نظرهای او و همکارانش، شاید نوعی فرافکنی نسبت به انتقادات روز افزونی باشد که توسط اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در خصوص عملکرد 4 ساله دولت نهم بیان شده است اما قطعاً گـَردی بـر دامـن دولت پیشین و حامیان آن در انتخابات دهم ریاست جمهوری نخواهد نشاند. همچنین می‌‌توان حدس زد که این سخن نیزبـاب مـیـل کـسانی است که در داخل ، فقط طرفداران «معجزه هزاره سوم» را قابل اعتماد می‌دانند و در خارج، کشورهایی که اهالی آن، نام محمود احمدی‌نژاد را بر فرزندان خود می‌گذارند!
اظهارات اخیر احمدی‌نژاد درحالی بیان شد که او به خوبی می‌داند در مذاکرات هسته‌ای، دولت خاتمی نقش مستقل نداشته است. احمدی‌نژاد در زمان امضای قرارداد سعدآباد، از مقامات عالی‌رتبه نظام نبود اما مسئولیت وی در حدی بود که او را به جلسه دیدار کارگزاران نظام با مقام رهبری – روز 11 آبان 82 – دعوت کنند. در آن جلـسه که دقیقاً 12 روز بعد از قرارداد سعدآباد تشکیل شد، رهبر انقلاب با اشاره به مذاکرات هسته‌ای اظهار داشتند: «آنچه اتفاق افتاد کاری درست و تدبیری برای در هم شکستن توطئه آمریکا و صهیونیست‌ها بود و اگر طرف‌های گفت وگو با ما یا مراکز قدرت جهانی زیاده خواهی کنند و ما به نقطه‌ای برسیم که منافع کشور و ارزش‌هـای نظام بخواهد مورد خدشه قرار گیرد بدون هیچ تردیدی این روند

راستی انصاف دهید! اگر قرار باشد کاری را ننگین بدانیم این نام برای کدام اقدام شایسته‌تر است: «قرارداد سعدآباد که به تعبیر رهبری انقلاب، با هدف شکستن توطئه آمریکا و صهیونیست‌ها انجام شد» یا «آزادی ملوانان متجاوز انگلیس با طی تشریفاتی غیر متعارف آن هم چند ساعت بعد از تهدید توخالی و پرگویی‌های نخست وزیر معزول انگلیس»!

را قطع خواهیم کرد».
این اظهارات صریح نشان می‌داد که اولا آنچه در سعدآباد انجام شد، تدبیر جمعی نظام و مورد تایید رهبری بوده است و ثانیاً تغییرات بعدی در روند مذاکرات نیز، براساس تدبیر رهبری صورت گرفته است و نه به اراده بعضی از مسئولان دولتی! جالب است که رئیس دولت نهم، اظهارات صریح رهبری که در همه رسانه‌ها منعکس شده است را نادیده می‌گیرد و بدون آنکه سندی ارائه دهد مدعی می‌شود: «نخست وزیر معزول انگلیس اعلام کرد که ما، میوه عراق را در سعدآباد چیدیم». البته هنوز مشخص نیست که یک روز، یک ماه یا یک‌سال دیگر این سخن رئیس جمهور تکذیب خواهد شد یا نه؟ اما اگر او به صحت ادعای خود ایمان دارد بهتر است به صراحت اعلام کند این اظهارات نخست وزیر انگلیس چه زمانی بیان شده و کدام رسانه داخلی یا خارجی آن را منعکس نموده است؟ ‌‌
به همین بهانه، بد نیست موضوع دیگری که مـرتبط با همان نخست وزیر معزول انگلیس می‌باشد مورد توجه قرار گیرد. البته برخلاف ادعای رئیس جمهور – که هنوز مدرکی برای اثبات آن ارائه نشده است- آنچه این یادداشت به آن می‌پردازد سخنی از نخست وزیر معزول انگلیس است که در اصلی‌ترین روزنامه حامی احمدی‌نژاد مــنــعـکـس شـده اسـت.
صبح روز چهارشنبه 15 فروردین ماه 86، روزنامه کیهان به نقل از تونی بلر- یا به قول آقای احمدی‌نژاد، نخست وزیر معزول انگلیس- نوشت: «ایران باید ظرف 48 ساعت نظامیان انگلیس را آزاد کند و اگر آنها آزاد نشوند، اتـفـاقـات مهمی خـواهـد افتاد».
تنها چند ساعت پس از پخش نسخه‌های روزنامه کیهان که اظهارات تونی بلر در آن منعکس شده بود، رسانه دیگری که در حمایت از احمدی‌نژاد با کیهان مـسـابـقـه گذاشته است تصاویری از گفتگوی رئیس جمهور با رسانه‌ها را پخش کرد. مهم‌ترین بخش از این گفتگو، اعلام ناگهانی ‌‌«‌خبر آزادی 15 ملوان انگلیسی» بود. پس از آن هم در اقدامی غیرمتعارف، رئیس و اعضای دولت نهم این متجاوزان را با تقدیم هدایایی، بدرقه کردند.
راستی انصاف دهید! اگر قرار باشد کاری را ننگین بدانیم این نام برای کدام اقدام شایسته‌تر است: «قرارداد سعدآباد که به تعبیر رهبری انقلاب، با هدف شکستن توطئه آمریکا و صهیونیست‌ها انجام شد» یا «آزادی ملوانان متجاوز انگلیس با طی تشریفاتی غیر متعارف آن هم چند ساعت بعد از تهدید توخالی و پرگویی‌های نخست وزیر معزول انگلیس»! آیا بـهـتـر نـیـسـت اگـر کسی می‌خواهد در مورد «سعدآباد سال 82» سخن بگوید نگاهی به وقایع «پاستور86» هم داشته باشد»!؟

بیان دیدگاه