بر باد دادن 700 میلیارد تومان از بیت‌المال با ساده‌لوحی مسئولان

به نظر می‌رسد سرنوشت پروژه قطار سریع‌السیر نیز در مسیر پروژه منوریل قرار دارد، چرا که قطار سریع‌السیر تاکنون تنها در یک فاصله 30 کیلومتری در شانگهای به بهره‌برداری رسیده و اجرای آن با هزینه 10 میلیارد یورویی و طول 850 کیلومتر تاکنون تجربه نشده است

در حالی که یک شرکت دست چندم آلمانی قصد دارد با فریب مسئولان ایرانی، 500 میلیون یورو معادل 700 میلیارد تومان به چنگ آورد، هوشیاری مسئولان عالی رتبه نظام می‌تواند از این رسوایی جلوگیری کند.
به گزارش خبرنگار «آینده»، شرکت مهندسی اشگل که یک شرکت دسته چندم آلمانی و فاقد سرمایه و تکنولوژی لازم برای اجرای پروژه 10 میلیارد یورویی قطار سریع‌السیر تهران- مشهد است، با استفاده از تعدادی از دلال‌های ویژه و عناصر بدنام، قصد دارد پس از دریافت مبلغ کلان 500 میلیون یورو، به بهانه‌های سیاسی از اجرای این طرح سرباز زند.
مسئولان شرکت مذکور که مدعی تهیه سرمایه 10 میلیارد یورویی برای این طرح هستند، توضیح نداده‌اند چگونه قادر به تأمین هزینه 500 میلیون یورویی مطالعه پروژه که کمتر از 5 درصد کل پروژه است، نمی‌باشند.
این در حالی است که شرکت‌های تیسن کروپ و زیمنس که صاحب تکنولوژی احداث قطارهای سریع می‌باشند، هرگونه مشارکت در این پروژه را تکذیب کرده‌اند.
در این حال، خبرنگار «آینده» موفق شده است به جزئیات تازه‌ای درباره پروژه مذکور دست یابد.

براساس این اطلاعات، کارشناسان شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی نیز به دلیل صوری بودن پروژه مذکور با آن مخالفت کرده و حتی زیاری مدیرعامل راه‌آهن در جلسه نمایشی امضای این قرارداد، غایب بوده است.
همچنین دلالان شرکت آلمانی که برای توجیه قرارداد اعلام کرده بودند این پروژه سودآور است، در پاسخ به سوالاتی که ریز محاسبات توجیه اقتصادی آن و چگونگی تأمین سرمایه را جویا شده است، ناتوان مانده‌اند.
به نظر می‌رسد سرنوشت پروژه قطار سریع‌السیر نیز در مسیر پروژه منوریل قرار دارد، چرا که قطار سریع‌السیر تاکنون تنها در یک فاصله 30 کیلومتری در شانگهای به بهره‌برداری رسیده و اجرای آن با هزینه 10 میلیارد یورویی و طول 850 کیلومتر تاکنون تجربه نشده است و در صورت پرداخت مبلغ 500 میلیون یورو برای مطالعات، با توجه به مخالفت قبلی دولت آلمان با اجرای این پروژه، شرکت مذکور به احتمال زیاد اعلام خواهد کرد به دلایل سیاسی قادر به اجرای آن نیست و مطالعات پروژه را که شامل تعدادی نقشه و محاسبات می‌باشد، به قیمت 700 میلیارد تومان تحویل ایران خواهد داد.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: