دروغی دیگر از دروغ گوییهای احمدی نژاد: انتقاد فعالان صنعت فولاد و کشتی از صداقت! فیلم تبلیغاتی دیشب

در صحنه‌ای از این فیلم، صحنه هیأت دولت نمایش داده می‌شود که رئیس‌جمهور از وزیر صنایع درباره میزان پیشرفت ساخت کشتی‌های می پرسد و وقتی وی از مناسب بودن اوضاع خبر می‌دهد، با عتاب رئیس‌جمهور روبه‌رو می‌شود که می‌گوید: حتما همین دو سه ساعته درست شده؟

در پی پخش فیلم مستند تبلیغاتی که توسط جواد شمقدری تهیه شده، شب گذشته برخی فعالان صنعت کشتی و فولاد در تماس با «آینده» از نشر اطلاعات خلاف واقع در این فیلم به شدت انتقاد کردند.
به گزارش خبرنگار «آینده»، در صحنه‌ای از این فیلم، صحنه هیأت دولت نمایش داده می‌شود که رئیس‌جمهور از وزیر صنایع درباره میزان پیشرفت ساخت کشتی‌های می پرسد و وقتی وی از مناسب بودن اوضاع خبر می‌دهد، با عتاب رئیس‌جمهور روبه‌رو می‌شود که می‌گوید: حتما همین دو سه ساعته درست شده؟
در پلان بعدی، شمقدری دوباره سرنوشت این کشتی‌های می‌پرسد که پاسخ می‌شنود: در دولت قبل روند کار پیشرفتی نداشت، اما ما قرارداد را تولید داخل بستیم و کار ساخت 5 کشتی هم به پایان رسیده است.
در این حال برخی فعالان صنعت کشتی در تماس با «آینده»، ضمن انتقاد از نشر مطالب خلاف واقع، اطلاعات متفاوتی را در اختیار خبرنگار ما قرار دادند.بنابر این اطلاعات، هرچند مطابق گفته رئیس‌جمهور در دولت قبل روند کار پیشرفت چندان مناسبی نداشته، اما در دولت کنونی هم روند پروژه به نتیجه نرسیده است.
بنابر این گزارش، این مسئله مربوط به قرارداد شرکت کشتی‌سازی خلیج‌فارس (به عنوان سازنده) با کشتیرانی جمهوری اسلامی (به عنوان خریدار) است و قرارداد ساخت داخلی 5 کشتی بین این دو مرکز برخلاف آن‌چه در فیلم ادعا شد، در دولت قبل(4/10/79 مطابق با 24 دسامبر 2000 ) امضا شده است،‌ اما به غیر از یکی از کشتی‌ها که طبق قرارداد مقرر شده بود در کشور آلمان ساخته شود، هیچ یک از کشتی‌های دیگر تحویل مشتری نشده است.
یکی از کشتی‌ها که بیشترین پیشرفت را داشته، کشتی ایران- اراک است که سه سال است برای آزمایش و رفع عیوب به آب انداخته شده، اما به دلیل مشکلاتی در موتور و Super Structure، هنوز به خریدار تحویل نشده است. لازم به ذکر است در 4 سال اخیر، شرکت مذکور هیچ قرارداد داخلی و خارجی برای ساخت کشتی منعقد نکرده است.

در تماس خبرنگار «آینده» با بیگدلی،‌ مسئول روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی، وی با بیان این که فیلم دیشب را ندیده، اظهار کرد، در ماه‌های اخیر، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هیچ اطلاع‌رسانی در مورد آماده شدن این 5 فروند کشتی انجام نداده است.

از سوی دیگر، در حالي كه دکتر احمدي‌نژاد ديشب در مستند تبليغاتي خود در تلويزيون، بار ديگر با دادن برخی آمارها، گزارش مثبتي از عملكرد دولت خود به مردم ارائه كرد، گزارش‌هاي رسمي مراكز دولتي نشان مي‌دهد دست‌كم در بخش توليد فولاد، آمارهاي ارائه شده از سوي  رئيس‌جمهور با واقعيت تفاوت زيادی دارد.

احمدي‌نژاد ديشب از« افزايش هفت، هشت ميليون تني فولاد» در دولت نهم خبر داد و پيش از اين نيز رئيس‌جمهور و اعضاي كابينه‌اش بارها از افزايش 70 درصدي ظرفيت توليد فولاد خبر داده اند، اما آن‌چه مصاحبه ديشب رئيس‌جمهور را متفاوت كرده است اين كه وي ديگر از افزايش ظرفيت سخن نگفته و از «افزايش هفت، هشت ميليون تني فولاد» خبر مي‌دهد.

اين در حالي است كه به گفته احمد هراتي نيك معاون وزير صنايع، توليد فولاد از 5/9 ميليون تن در دولت گذشته به 5/10 ميليون تن رسيده است كه تنها رشد يك ميليون تني را نشان مي‌دهد.

در همين حال يك كارشناس صنعت فولاد به خبرنگار «آينده» گفت: اساسا چيزي به اسم ظرفيت توليد فولاد كه در آمارهاي مختلف اعضاي دولت مطرح مي‌شود وجود ندارد و تنها معياري كه براساس آن توانايي كشورها در زمينه فولاد سنجيده مي‌شود «توليد فولاد» است.

وي گفت: «ظرفيت توليد فولاد» جزء اصطلاحات جديدي است كه تنها در ايران و آن هم در دولت نهم  ساخته شده است.

وی گفت حتي اگر اين شاخص را نيز بپذيريم، با جمع زدن توانايي شركت‌هاي دولتي و خصوصي فعال در عرصه فولاد باز هم مي‌بينيم رقم «هفت، هشت ميليون تني» مورد ادعاي رئيس‌جمهور از اساس بي‌پايه و اساس است.

وي از مسئولان وزارت صنايع خواست از ارائه آمارهاي بي‌پايه و اساس به رئيس‌جمهور خودداري كنند تا اعتماد مردم به گزارش‌هاي مسئولان سلب نشود.

این کارشناس در ادامه گفت: البته یک احتمال هم وجود دارد که در آمار رساندن ظرفیت فولاد به 17 میلیون تن، برخی صنایع سطح پایین فولاد هم در آمار جمع می‌شود.

وی توضیح داد: هم‌اکنون فرآیند تبدیل سنگ آهن به فولاد که در واقع تولید فولاد از معدن آهن تا شمش فولاد و صنعت پایه‌ای تولید آهن است، در کارخانه‌های ذوب‌آهن و فولاد مبارکه اصفهان و فولاد خوزستان انجام می‌شود. البته طی سال‌های اخیر برخی طرح‌های توسعه در این کارخانجات انجام شده، اما به هیچ‌وجه منجر به افزایش تولید 7 میلیون تنی نشده است.

این کارشناس گفت: البته کارخانجاتی راه‌اندازی شده که شمش‌های بزرگ وارداتی یا فولاد خام را به شمش‌های کوچک یا میلگرد، تبدیل می‌کند که در جای خود هم ارزشمند است و هم اشتغال‌زا، اما جمع کردن صنعت پایه‌ای فولاد با صنایع تبدیلی و ساخت قطعات کوچک غیرکارشناسی است و همانند جمع کردن ظرفیت تولید نفت کشور با ظرفیت تولید بنزین است.

علاوه بر این نکته، نکات فراوان دیگری در فیلم تبلیغاتی دیشب وجود داشت که می توانید در اینجا بخوانید.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: