افروغ: رفتار صدا و سیما هیزم کشی آتش بود

افروغ: رفتار صدا و سیما هیزم کشی آتش بود

وی با بیان اینکه همواره در این خصوص توصیه‌هایی را بیان می‌کردم، اما هم اکنون تمایل چندانی به بیان آنها ندارم، تصریح کرد: با این وجود، حسب توقعات از نظام جمهوری اسلامی، اصحاب قدرت باید پیش دستی کرده و دست نیاز برای رسیدن به آشتی ملی دراز کنند و به آن اهمیت دهند.

عماد افروغ با اشاره به طرح موضوع آشتی ملی در جامعه گفت: وقتی بحث آشتی ملی مطرح می‌شود، حکایت از این می‌کند که در جامعه اتفاقی افتاده و اگر نگوییم خصومت ملی، قهر و شکاف ملی ایجاد شده است.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: باید این واقعیت را بخوبی ریشه‌یابی کرد، زیرا اتفاقات اجتماعی معمولا تک عاملی نبوده و «ربطی» هستند، بدین معنا که نباید فقط یک‌ طرف قضیه را مسئول دانست، در حالی که متاسفانه هم اکنون برخوردهای یکسویه هم در ریشه‌یابی مسائل و هم در توصیه به رعایت قانون، سکه رایج شده و لذا آشتی ملی مساله‌ای جدی است، به شرطی که به خوبی مورد بررسی قرار گرفته و برخوردها دو سویه باشد.
وی با بیان اینکه همواره در این خصوص توصیه‌هایی را بیان می‌کردم، اما هم اکنون تمایل چندانی به بیان آنها

ندارم، تصریح کرد: با این وجود، حسب توقعات از نظام جمهوری اسلامی، اصحاب قدرت باید پیش دستی کرده و دست نیاز برای رسیدن به آشتی ملی دراز کنند و به آن اهمیت دهند.
افروغ ادامه داد: متاسفانه من چنین تمایلی را در برخوردهای انتخاباتی و رفتارهای صدا و سیما ندیدم که نه تنها آبی بر روی این آتش ریخته نشد، بلکه بر هیزم آن نیز افزوده شد.
این استاد دانشگاه گفت: با وجود رفتارهایی که در این مدت شاهد بودیم، به خودم توصیه می‌کنم که کمتر سخن بگویم و امید چندانی هم به اینکه از سوی اصحاب قدرت دست نیاز برای رسیدن به آشتی ملی دراز شود و مسائل اجتماعی از راه‌های اجتماعی حل شود، ندارم.
افروغ در ادامه اظهار کرد: من به یک طرف توصیه نمی‌کنم، ولی همیشه از یک طرف توقع بیشتر و انتظار پاسخگویی بیشتری وجود دارد و آنچه به اصحاب قدرت باید گفت، این است که باید به تخلفات انتخاباتی رسیدگی بیشتری می‌شد و ما نمی‌توانیم با جمهوری اسلامی و قانون اساسی برخورد «صوری» داشته باشیم.
نماینده سابق مجلس با طرح این سوال که چرا همیشه باید به گروه‌های سیاسی و مردم توصیه کنیم؟ افزود: من در نگاه جامعه شناسی سیاسی خودم همواره قدرت دولتی را مورد توجه قرار داده‌ام که دلایل آن دینی بودن حکومت در ایران و متمرکز بودن و نفتی بودن آن در کشور ماست، اما با کمال تاسف کمتر شاهد برخورد صحیح از سوی این قدرت بوده‌ایم.
عماد افروغ در پاسخ به این سوال که » چه توصیه‌ای به گروه‌های سیاسی دارید؟» گفت: به آنها توصیه می‌کنم، در غالب قانون اعتراضات را مطرح کنند و از راه‌های مدنی آنها را بیان کنند و از تقابل‌های فیزیکی هم اجتناب کنند و ضمن آگاهی بخشی به مردم کارهای روشنفکری را در دستور کار قرار داده و کانون‌های مدنی ایجاد کنند.
این استاد دانشگاه در پایان تاکید کرد: اگر مردم آگاه‌تر باشند دست نیاز بیشتری به سوی آنها دراز می‌شود و کمتر می‌توان به وسیله آنها، علیه آنها اقدام کرد و یا توسط اصحاب قدرت ابزار توجیه برخی رفتارهای ناموجه و نا مطلوب قرار گیرند.

پاسخی بگذارید

