نقدی بر اتهام دستمال یزدی به آیت الله هاشمی رفسنجانی

نقدي بر يك اتهام يزدي به هاشمي

ع. عبداللهي از قم در یادداشت ارسالی خود می نویسد:
آيت الله يزدي اخيراً در يك مصاحبه‌ي مطبوعاتي ضمن اشاره به خطبه‌هاي نمازجمعه‌ي آيت الله هاشمي رفسنجاني اتهامات متعددي را متوجه ايشان كرد! ما اما در اين مقاله تصميم داريم تنها به يكي از اتهامات آيت الله يزدي پاسخ داده و قضاوت درباره‌ي آنرا به خوانندگان فهيم بسپاريم.
آيت الله يزدي در بخشي از مصاحبه‌ي خود (به نقل از خبرگزاري فارس) ضمن اشاره به سخنان آيت الله هاشمي رفسنجاني مي‌گويند: «درست است كه بدون همراهي مردم هيچ حاكم اسلامي نمي‌تواند كاري انجام دهد اما همراهي مردم، مشروعيت حكومت را ايجاد نمي‌كند حتي در مورد پيامبر اسلام (ص) هم اين‌گونه بود.» وي در ادامه به بخش ديگري از سخنان هاشمي رفسنجاني در خطبه‌هاي روز گذشته نماز جمعه تهران اشاره كرد و گفت: «تاريخي كه ايشان ذكر كردند و البته بخشي از آن را اشاره كرده و بخشي را اشاره نكرده‌اند در واقع اين است كه پيامبر خدا به غير از مقام پيامبري، رهبر و امام هستند. به حكم آيات شريفه‌ي معين كه از جمله در هشت آيه‌ي قرآن از كلمه‌ي اطيعوا الله و اطيعوا الرسول نام برده شده است تماماً مويد اين مطلب است كه براي پيامبر اكرم (ص) در كنار وظايف پيامبري، كارهاي نظارتي و كارهايي كه توسط حاكم جامعه انجام مي‌شود در نظر گرفته شده بود.» آيت الله يزدي ادامه داد: «اما آيات ديگري هست كه ولايت رسول را قرار داده است.» رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم ادامه داد: «اصل مهمي كه زيربناي حكومت اسلامي است، مورد توجه آقاي هاشمي قرار نگرفت اين‌كه اگر مردم باشند حكومت هست و اگر نباشند نيست، اين غلط است. شك نداريم كه علي‌(ع) خليفه‌ي پيامبر (ص) است اما زماني كه پيامبر (ص) رحلت نمودند مردم با ايشان همراهي نكردند. آيا اين مساله به اين معنا بود كه حضرت علي (ع) خليفه نبود، اين گونه نيست. حضرت علي(ع) كنار نرفتند و در حد توان حتي مردم را ارشاد و راهنمايي كردند. يعني اميرالمومنين در 25 سال خليفه‌ي مسلمين بودند به عبارت ديگر ايشان مشروعيت را داشتند اما مقبوليت نبود. بعد از مرگ عثمان مي‌بينيم كه مردم همراهي كردند و علي (ع) خليفه شد.» آيت الله يزدي تاكيد كرد: «اين مساله كه مشروعيت با مقبوليت متفاوت است زيربناي اسلامي است كه از زمان پيامبر اكرم (ص)‌،‌ائمه معصومين،غيبت كبري و در زمان ما اين گونه است كه ولي فقيه با دستور الهي، ولي امر است و حضور مردم امكان عمل و استيفاي حق را مي‌رساند.» وي خاطرنشان كرد:‌ «آقاي هاشمي رفسنجاني به اين مساله مهم اسلامي بي‌توجهي كردند و هم خطبه‌ي اول و هم در خطبه‌ي دوم به گونه‌اي بحث كردند كه فقط حكومت مردمي است.» آيت الله يزدي با بيان اين‌كه مساله نصب الهي مطرح است و اين‌كه ولي فقيه در زمان غيبت ولي امر از جانب امام زمان(عج) است، خاطرنشان كرد: «فتواي بيشتر فقها اين است كه او بايد اعلام حضور كند و مردم بايد با او همراهي كنند.»
ما پس از خواندن سخنان آيت الله يزدي به مشروح سخنان آيت الله هاشمي رفسنجاني مراجعه كرديم تا ببينيم آيا واقعا آقاي هاشمي ولايت الهي پيامبر، ائمه‌ي اطهار يا ولي فقيه را انكار كرده‌اند؟ پس از خواندن سخنان آيت الله هاشمي نه تنها ادعاهاي آيت الله يزدي را صادق نديديم بلكه برخلاف ادعاي ايشان تصريحاتي از آيت الله هاشمي رفسنجاني بر «مشروعيت الهي» يافتيم كه به آن اشاره مي‌كنيم:
آقاي هاشمي بعد از آنكه بر حضور و نقش مردم براي «به سرانجام رسيدن حكومت» تاكيد كردند روايتي را قرائت نمودند كه در ضمن آن صريحاً ولايت را از طرف خدا معرفي كردند. به اين عبارات توجه كنيد:
«امام مبنای فقهیشان و همه چیزشان این بود که حکومت اسلامی بدون حضور مردم نمی شود. اگر مردم راضی نباشند این حکومت انجام نمی شود و یک روایتی من از زبان امام شنیدم … روایت جالبی است … خواهش می کنم به این روایت توجه کنید… خود حضرت علی بن ابیطالب می‌فرماید یک روز پیغمبر در همان روزهایی که عرض کردم پیغمبر مهموم و نگران آینده بود در سال آخر عمرش آنرا به علی بن ابیطالب گفته: یا بن ابیطالب لک ولاء امتی. این بعد از غدیر است یعنی تو ولی این امت هستی و ولایت مال توست چیزیکه خدا به تو داده است.»
دقت كنيد آيت الله هاشمي صريحاً درباره ولايت اميرالمؤمنين مي‌فرمايند: «تو ولی این امت هستی و ولایت مال توست چیزیکه خدا به تو داده است.» به راستي با اين تصريح تكليف اتهامات آيت الله يزدي به آيت الله هاشمي رفسنجاني چه مي‌شود؟! بگذريم. آقاي هاشمي در ادامه مي‌گويد:
«فان ولوک فی عافیه و اجمعوا علیک بالرضا فقم بامرهم. اگر دیدی این مردم راضی بودند و آمدند تو را قبول کردند به تو این سمت

را دادند با اجماع البته اجماع نسبی است تام نمی‌شود. یعنی به اندازه کافی و لااقل اکثریت آنها جمع شدند دور شما اگر آمدند شما بپذیر و متولی امر شو و کارشان را اصلاح کن و ادامه بدهید و قسمت بعدی می گوید و ان اختلفوا علیک اگر دیدی اختلاف کردند و نیامدند آن مقداری که باید بیایند با تو وان اختلفواعلیک فدعهم ولشان کن بما فیه بگذار کاری که می خواهند بکنند بکنند، خودشان می دانند. وان الله سیجعل لک مخرجا. و خداوند برای تو راهی پیدا می کند که به اهدافت برسی . این روایت از روایات معتبر است ناقل آن هم و سند معتبری را هم ارائه می کند سید بن طاووس نه اینکه ما فقط این روایت را داریم بلکه خیلی داریم . کتاب داریم کتابها داریم و من فقط یک روایت صریحی را خواندم.»
خب معناي اين عبارات كه چيزي جز ترجمه و توضيح روايت نيست همان است كه آقاي يزدي از آن به «مقبوليت» تعبير كردند. نكته مهم‌تر اينكه آقاي هاشمي بلافاصله مبناي حكومت در جمهوري اسلامي را همان مبناي حكومت پيامبر معرفي مي‌كنند. به اين عبارات توجه كنيد:
«مبنا این بوده مبنای حکومت پیغمبر این بوده که ما در جمهوری اسلامی بنا شد این کار را بکنیم . بنا شد با این مردم باشیم و این مردم هم خیلی خوب آمدند.»
سخن آخر:
اگر جز اين بود كه امروز دشمنان روحانيت براي به انزوا كشاندن مرجعيت، روحانيت و علماي شيعه و به جان هم انداختن اين قشر نقشه ها دارند، حرف‌هاي بسياري بود كه با ايشان مطرح كنيم اما براي اينكه بيش از اين دشمن شاد نشويم از طرح آنها خودداري مي‌كنيم!

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: